Elementos espirituais em licenciaturas indígenas

contribuições para a espiritualidade na educação escolar

Authors

  • Beatriz Osorio Stumpf Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC).
  • Ana Luisa Teixeira de Menezes Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)

Keywords:

Spirituality; Indigenous undergraduate courses for training teachers; Schooling education.

Abstract

the paper brings considerations in the sense of contributing to reflections on spirituality in school education, based on the identification of the presence of spiritual elements in indigenous undergraduate courses for training teachers, from a doctoral research. The text gathers research findings in dialogue with other authors, mainly the Argentine philosopher Rodolfo Kusch. The methodology follows two complementary approaches: ethnography and cartography. Reflections highlight the relevance of the knowledge and practices of indigenous people, with their affective, symbolic, ritualistic, artistic and community components. These elements have the potential to be brought to school education, through experiential, dialogical and reflective spaces, generating expressions through different artistic languages.

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Author Biographies

Beatriz Osorio Stumpf, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC).

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC).

Ana Luisa Teixeira de Menezes, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). 

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Published

2022-07-14

How to Cite

Beatriz Osorio Stumpf, & Ana Luisa Teixeira de Menezes. (2022). Elementos espirituais em licenciaturas indígenas: contribuições para a espiritualidade na educação escolar. PLURA, Revista De Estudos De Religião PLURA, Journal for the Study of Religion, 13(1), 12–29. Retrieved from https://revistaplura.emnuvens.com.br/plura/article/view/2140

Issue

Section

Thematic Section: education and spirituality