Language in Religious Education
reading keys to understand the influence of Wolfgang Gruen's anthropological thought
Keywords:
Religious teaching; Wolfgang Gruen; Language; Religiosity.Abstract
religious Education, a legally recognized curricular component, has gone through different nomenclatures and systematizations in Brazil. From the confessional and catechetical conception, through the formation of Christian values, to the paradigmatic change proposed by Wolfgang Gruen through the use of language, methodology appropriate to the school environment and the training of educators. Gruen emphasized liberation through language, instigating us to ask: what are the keys to understanding the influence of Wolfgang Gruen anthropological thought in the definition of the most appropriate language for Religious Education? We opted for a bibliographical research, going through the author's academic production in order to understand what this language is. This investigation found that the definition of religiosity as an object of knowledge of Religious Education, in the thought of Wolfgang Gruen, defined the language of religiosity, that is, the language of outsiders, as the most appropriate for the school environment.
Downloads
References
ALMEIDA, José Ricardo Pires de. História da Instrução Pública no Brasil (1500-1889). Trad. Antonio Chizzotti. São Paulo: EDUC; Brasília: INEP/MEC, 1989.
BRASIL. Collecão das Leis do Império do Brasil de 1851. Rio de Janeiro: Tipografia Nacional, 1852.
BRASIL. Decreto nº 119-A, de 7 de janeiro de 1890.Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1824-1899/decreto-119-a-7-janeiro-1890-497484-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em 30/10/2021.
BRASIL. Constituição (1891). Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constitui%C3%A7ao91.htm . Acesso em 30/10/2021.
BRASIL, Decreto nº 19.941 de 30 de abril de 1931. Disponível em https://www2. camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-19941-30abril-1931-51852 9-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em 30/10/2021.
BRASIL. Constituição (1934). Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao34.htm . Acesso em 30/10/2021.
BRASIL. Constituição (1937). Constituição dos Estados Unidos do Brasil. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao37.htm . Acesso em 30/10/2021.
BRASIL. Constituição (1946). Constituição dos Estados Unidos do Brasil. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao46.htm . Acesso em 30/10/2021.
BRASIL. Constituição (1967). Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao67htm . Acesso em 30/10/2021.
BRASIL. Constituição (1969). Emenda Constitucional nº1, de 17 de outubro de 1969. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc_anterior1988/emc01-69.htm. Acesso em30/10/2021.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaohtm. Acesso em 30/10/2021.
BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Lei 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-normaatualizada-pl.pdf. Acesso em30/10/2021.
BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus e dá outras providências. Disponível wm https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em30/10/2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf . Acesso em 20/10/2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_ versaofinal_site.pdf. Acesso em 20/10/2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação – Câmara de Educação Básica. Parecer n° 08/2019, de 19 de dezembro de 2019. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=138411-pceb008-19&category_slug=janeiro-2020&Itemid=30192 . Acesso em 29/10/2021.
DUARTE JUNIOR, João-Francisco. O que é realidade. São Paulo: Brasiliense, 1984.
FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1967.
GRUEN, Wolfgang. O Ensino Religioso na Escola. Belo Horizonte: Instituto Central de Filosofia e Teologia. Universidade Católica de Minas Gerais, 1974. Mimeo.
GRUEN, Wolfgang. O Ensino Religioso na Escola Oficial: subsídio à reflexão.
Atualização. n. 64 e 65. abr./maio de 1975. pp. 127-143.
GRUEN, Wolfgang. O Ensino Religioso na Escola Pública: subsídio à reflexão. Belo Horizonte: Instituto Central de Filosofia e Teologia. Universidade Católica de Minas Gerais, 1976. Mimeografado.
GRUEN, Wolfgang. O Ensino Religioso na Escola: tema para debate. Revista de Catequese. Ano 1, n. 4, 1978.pp. 49-58.
GRUEN, Wolfgang. O Ensino Religioso na escola. Petrópolis: Vozes, 1994.
GRUEN, Wolfgang. Irradiar a Fé Cristã na Sociedade Hoje. Horizonte: Revista do Núcleo de Estudos em Teologia. Belo Horizonte, nº 1, jan/jun. de 1997. pp. 27-40. Disponível em http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/404/384.
Acesso em 01/11/2021.
GRUEN, Wolfgang. Ensino Religioso Escolar. PEDROSA, W. M. (et. al.). Dicionário de Catequética. São Paulo: Paulus, 2004.pp. 411-421.
GRUEN, Wolfgang. Linguagem no Ensino Religioso e na vida. BOEING, Antonio; ITOZ, Sonia de. O Ensino Religioso no projeto pedagógico pastoral salesiano II. Brasília: Rede Salesiana de Escolas, 2013.pp. 173-188.
GRUEN, Wolfgang; BAPTISTA, Paulo Agostinho Nogueira. O Ensino Religioso e o Departamento Arquidiocesano de Ensino Religioso (DAER) na Arquidiocese de Belo Horizonte: história e horizontes.Belo Horizonte, 2021. Mimeo.
JAPIASSÚ, Hilton; MARCONDES, Danilo. Dicionário Básico de Filosofia. 3. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1996.
MADURO, Otto. Mapas para a festa: reflexões latino-americanas sobre a crise e o conhecimento. Petrópolis: Vozes, 1994.
SIQUEIRA, Giseli do Prado.Tensões entre duas propostas de Ensino Religio-so: estudo do fenômeno religioso e/ou educação da religiosidade. Dissertação (mestrado em Ciências da Religião) São Paulo: PUC-SP, 2003.
SIQUEIRA, Giseli do Prado; BAPTISTA, Paulo Agostinho N. e SILVA, Wellington Teodoro da. A Conferência de Medellín: contexto político-eclesial e a posição sobre a Educação e a Juventude. Horizonte. Belo Horizonte: PUC-Minas, v. 16, n. 50, maio/ago. de 2018. pp. 648-676. Disponível em http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/P.2175-5841.2018v16n50p64813557. Acesso em 29/10/2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).