Políticas educacionais e colonialidade

discurso religioso cristão nos debates atuais sobre gênero e sexualidade na escola

Authors

  • Marlon Silveira da Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Keywords:

Gênero e sexualidade; Religião; Colonialidade; Políticas educacionais

Abstract

The current context has highlighted an intensification of disputes over curricular and educational policies in Brazil, with regard to the content to be developed by schools. The systematic attack on the possibility of discussing topics related to sexual and reproductive rights, in recent years, has become one of the most evident manifestations of the Christian religious group. Guided by the so-called decolonial studies proposed by María Lugones (2008), Aníbal Quijano (2005) and Walter Mignolo (2008a, 2008b, 2017), in addition to the contributions of the curricular studies of Elizabeth Macedo (2016) and bibliographic and documentary research, we have as The objective is to reflect on public demonstrations by some political actors identified as Christians, which represented a setback to the Human Rights agenda in the country and, mainly, with regard to discussions of gender and sexuality in the school space. As a result, it was possible to perceive that such discourses, when based on Christian moral values, in the dispute to signify the contents that should be covered by documents such as the National Education Plan and the National Common Curricular Base, intensified processes of exclusion and discrimination, demonstrating the still intrinsic relationship between Christian religions, coloniality and education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marlon Silveira da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Professor substituto da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Doutor em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Integrante do Grupo de pesquisa “Giros Curriculares: cultura e diferença”. É bolsista de Pós-doutorado Jr., sendo este estudo financiado pela FAPERJ - Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro, Processo SEI  260003/005791/2022 e pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq, SEI Nº 01300.008811/2022-51. E-mail: marlon_ltbg@hotmail.com.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ANDRADE, Péricles. Engajamento social versus emoção e tradição: a reasserção conservadora católica no Brasil. In: ______. Religião e cidadania. São Cristóvão: Editora UFS, 2010.

BOFF, Leonardo; BOFF, Clodovis. Teologia da Libertação no debate atual. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1985.

BRASIL. Casa Civil. MEC. Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2014. Brasília: MEC, 2014. Disponível em: <http://www.observatoriodopne.org.br/uploads/reference/file/439/documento-referencia.pdf>. Acesso em: 06 jul. 2018.

BRASIL. Casa Civil. MEC. Base Nacional Comum Curricular (1ª versão). Disponível em: <http://movimentopelabase.org.br/wp-content/uploads/2017/04/BNCC-APRESENTACAO_final_06-10.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2018.

BRASIL. Casa Civil. MEC. Base Nacional Comum Curricular (2ª versão). Disponível em: <http://undime-sc.org.br/wp-content/uploads/2016/05/2%C2%AA-BNCC-BOOK.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2018.

BRASIL. Casa Civil. MEC. Base Nacional Comum Curricular (3ª versão). Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 14 jul. 2018.

CIAVATTA, Maria. Resistindo aos dogmas do autoritarismo. In: FRIGOTTO, Gaudencio (org.). Escola sem Partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Laboratório de Políticas Públicas/UERJ, 2017.

FAUSTO-STERLING, Anne. The five sexes, revisited. The Sciences, v.40, n.4, p. 18-23, jul./ago. 2000a.

LUGONES, María. Colonialidad y género: hacia un feminismo descolonial. In.: Género y Descolonialidad. MIGNOLO, Walter (et.al). Buenos Aires: Del Signo, 2008.

Lopes, Alice Casimiro. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MACEDO, Elizabeth. Mas a escola não tem que ensinar?: conhecimento, reconhecimento e alteridade na Teoria do Currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 17, n. 3, p. 539-554, set./dez. 2017.

MIGNOLO, Walter (et.al). Género y Descolonialidad. Buenos Aires: Del Signo, 2008a.

MIGNOLO, W. D. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, n. 34, p. 287-324, 2008b. Disponível em: http://professor.ufop.br/sites/default/files/tatiana/files/desobediencia_epistemica_mignolo.pdf Acesso em: 22/08/2024.

MIGNOLO, W. D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Introdução de The darker side of western modernity: global futures, decolonial options. Revista Brasileira de Ciências Sociais [online]. 2017, v. 32, n. 94. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/nKwQNPrx5Zr3yrMjh7tCZVk/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 10/07/2024.

MISKOLCI, Richard. Pânicos morais e controles sociais: reflexões sobre o casamento gay. Cadernos Pagu, Campinas, v. 28, p. 01-128, jan./jun. 2007.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In.: A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Buenos Aires, 2005.

SILVA, Marlon Silveira da. A invenção da inversão: ciência e o desejo entre mulheres. 135f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2016.

Published

2024-12-20

How to Cite

da Silva, M. S. (2024). Políticas educacionais e colonialidade: discurso religioso cristão nos debates atuais sobre gênero e sexualidade na escola. PLURA, Revista De Estudos De Religião PLURA, Journal for the Study of Religion, 15(3), 296–318. Retrieved from https://revistaplura.emnuvens.com.br/plura/article/view/2416