African and african-descended territories as spaces of (re)existence and decolonization of knowledge

Authors

Keywords:

Religiões de Matriz Afrikana, Produção de Conhecimento, Decolonização Curricular, Educação Antirracista.

Abstract

This article explores Afro-descendant territories as spaces of knowledge production and their role in decolonizing the Brazilian school curriculum. Despite the marginalization imposed by coloniality, these sacred spaces generate knowledge that intertwines curricular components, challenging the predominantly Eurocentric, Christian, and Western epistemologies in education. Through an empirical qualitative research methodology with a decolonial approach, developed with educators and Afro-religious practitioners, the study highlights the importance of including the knowledge of these groups in the curriculum. It values lived experiences as a tool to counter epistemicide, de-Christianize education, and de-Europeanize knowledge. This approach not only values students’ identities but also establishes a space for re-existence and counter-hegemonic affirmation

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Author Biographies

Cleyde Rodrigues Amorim, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Doutora em Antropologia Social pela Universidade de São Paulo (2002), com pós-doutorado sobre "O Povo de Axé na Pós-Graduação" no PPGAS e Departamento de Antropologia/USP (2022). Docente e pesquisadora da Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, no Departamento de Educação, Política e Sociedade, no Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação, e no Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros - NEAB / UFES. Atua na área de Antropologia das Populações Afro-brasileiras, Educação das Relações Étnico-Raciais e Religiões de Matriz Africana. E-mail: cleyde.amorim@ufes.br

Abraão Nicodemos Chanino Ndjungu, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Master in Education from the Professional Postgraduate Program in Education at the Federal University of Espírito Santo. Specialist in Education, Poverty and Social Inequality, Graduated in Pedagogy

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Published

2024-12-20

How to Cite

Amorim, C. R., & Nicodemos Chanino Ndjungu, A. (2024). African and african-descended territories as spaces of (re)existence and decolonization of knowledge. PLURA, Revista De Estudos De Religião PLURA, Journal for the Study of Religion, 15(3), 205–229. Retrieved from https://revistaplura.emnuvens.com.br/plura/article/view/2414