Ensino Religioso Confessional e Escola Pública

a Igreja Católica contra-ataca

Authors

Keywords:

Ensino Religioso confessional; CNBB; Ensino Religioso na BNCC.

Abstract

The main question of this article revolves around Catholic responses to non-confessional religious education and the promotion of the confessional model as presented in a recent study published by the National Conference of Bishops of Brazil (CNBB). Employing qualitative methodology and conducting partial documentary and literature reviews, we aim to reconstruct, according to basic features, the Catholic engagement in the educational sphere and the political struggles that challenge the non-confessional model of religious education in Brazil. The legal disputes that have guaranteed the continuation of confessional education in public schools represent one of the avenues through which the Church has managed to mount a counterattack against the secular nature of public education, advocating for the “confessionalization” of religious education. Lastly, we will analyze the Catholic study, focusing on its main aspects, with a particular emphasis on the issues regarding confessional religious education.

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Author Biographies

Péricles Morais de Andrade Júnior, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Professor Titular na Universidade Federal de Sergipe, lotado no Departamento de Ciências Sociais e no Núcleo de Graduação em Ciências da Religião. Docente permanente dos Programas de Pós-Graduação em Ciências da Religião e Sociologia. Licenciado em História pela Universidade Federal de Sergipe (1998), Mestre em Sociologia pela Universidade Federal de Sergipe (2000) e Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2006) e Pós-Doutor em Sociologia e Cultura pela UFPE (2007). É Diretor Geral do Centro de Educação Superior de Educação a Distância (CESAD/UFS). E-mail: 

periclesdcs@academico.ufs.br  

Emerson José Sens da Silveira, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Doutor em Ciência da Religião e graduado em Ciências Sociais (Antropologia), ambos pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). É Professor Associado do Departamento de Ciência da Religião (DCRE) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Religião (PPCIR- UFJF). Atua na graduação em Ciência da Religião da UFJF. E-mail:

emersonpesquisa@gmail.com

Sérgio Rogério Azevedo Junqueira, Universidade do Estado do Pará - UEPA

Professor Livre Docente e Pós-Doutor em Ciência da Religião pela PUCSP; Pós-Doutor em Geografia da Religião pela UFPR; Pós- Doutor em Ciências da Religião pela UEPA, Pós-Doutor em Educação. Professor Titular da PUC-PR. Doutor e Mestre em Ciências da Educação pela Universidade Pontifícia Salesiana (Roma - Itália). É Consultor e Orientador em Educação e Religião. E-mail:

srjunq@gmail.com

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Published

2024-10-21

How to Cite

Júnior, P. M. de A., Sens da Silveira, E. J., & Azevedo Junqueira, S. R. (2024). Ensino Religioso Confessional e Escola Pública: a Igreja Católica contra-ataca. PLURA, Revista De Estudos De Religião PLURA, Journal for the Study of Religion, 15(2), 59–80. Retrieved from https://revistaplura.emnuvens.com.br/plura/article/view/2259

Issue

Section

Artigos de temática livre